U gebruikt een verouderde browser. Wij raden u aan een upgrade van uw browser uit te voeren naar de meest recente versie.

Verloop zeiltocht

Een half uur voor de afgesproken vertrektijd bent u welkom aan boord. Dit half uur gebruiken we voor een uitleg rondje over de boot. Als alles duidelijk is, kunnen vervolgens de trossen los.

Op het water drukken we de snelheid meestal uit in knopen ofwel zeemijl per uur. Een zeemijl is ongeveer 1,8 km. Het is natuurlijk afhankelijk van windsterkte en richting, maar meestal maakt Droogkeeltje gemiddeld 5 knopen op een tocht. 9 km per uur dus. Heerlijk onthaastend, maar houdt er wel rekening mee bij het plannen van de tocht. Als ik bijvoorbeeld een dagtocht eindig in Harlingen, is het voor mij wat lastig om u de volgende ochtend in Monnickendam op te halen.

We zijn wel afhankelijk van het weer. Als er (te) weinig wind staat, kunnen we o.a. met extra zeilen gaan werken, ankeren/zwemmen of op de motor verder varen. Bij een voorspelde of werkelijke wind van meer dan 6 bft of bij mist vaar ik niet uit. Als dit op de dag van een (halve) dagtocht gebeurt kunt u gewoon om boeken of annuleren. Bij een meerdaagse tocht kiezen we in overleg een andere activiteit, bv theorieles of spelletjes. U krijgt hiervoor geen geld terug.

 

Meebrengen

-Eten en drinken

  Denk hierbij aan lunch en avondeten, maar ook tussendoortjes en een eventuele borrel. Er is een koelkastje aan boord en in de keuken 3 pitjes en voldoende potten en pannen om iets klaar te maken. Er is wel water aan boord.

-Drinkflesje

   Voldoende water drinken is belangrijk en het is wel praktisch als iedereen aan boord een eigen flesje heeft.

- Gepaste kleding

  Op het water is het vaak een paar graden koeler dan op het land. Op een warme zomerdag is dat heerlijk, maar in het voor en najaar kan het aan boord wel     eens kouder zijn dan je denkt. Let daarom op het weerbericht en neem voldoende warme kleding mee.

-stevige schoenen

  liefst dicht, zonder zwarte zolen en zonder hakken

-regenpak/zeilpak

  Helaas wil het wel eens regenen en als het flink waait komt er ook wel eens een deel van een golf de kuip in. Voor de watersport zijn speciale zeilpakken in de handel: waterafstotend, ademend en vaak gevoerd. Comfortabeler dan een gewoon regenpak dus, maar voor een eerste kennismaking met het zeilen voldoet een regenpak ook prima. Een 'goedkoop' zeilpak kost namelijk al snel 150 euro.

-laarzen

  liefst zonder zwarte zolen

-Zonnebril en ev Pet/klep

  De schittering van de zon in het water kan erg vermoeiend zijn aan de ogen, dus breng een zonnebril mee en eventueel ook een pet of klep

-Brilletouwtje

  Ik heb brilletouwtjes aan boord voor degenen die ze vergeten, maar aangezien je makkelijk vergeet ze weer van je bril af te halen bij het van boord gaan is het toch het handigst als iedereen er zelf een mee brengt.

-Zonnebrandcreme

  Door de reflectie op het water verbrand je met watersporten extra snel. Smeer je van tevoren goed in, en neem ook wat mee om aan boord te herhalen.

-Douche muntjes 

  Veel Nederlandse havens werken nog met munten voor een aantal minuten douchen. Om die reden is het handig om een aantal 50 cent en 1 euro munten mee te nemen. Dit geldt natuurlijk alleen als je blijft overnachten en in de haven wilt douchen.

-Zwemkleding en handoeken

   Niet vergeten als u wilt zwemmen!

 

 

Veiligheid

Het is belangrijk dat u de aanwijzingen van mij als schipper direct opvolgt.

Tijdens het varen moet iedereen een reddingsvest dragen. Er zijn voldoende reddingsvesten voor volwassenen aan boord, maar voor kinderen moet u zelf reddingsvesten mee brengen.

Als u medicijnen gebruikt, neemt u dan voor geval van nood een extra voorraad mee.

Op het water zijn we niet altijd even snel bereikbaar voor hulpdiensten als op het vaste land. Indien u een aandoening heeft die eventueel voor problemen of complicaties zou kunnen zorgen, laat u dit mij dan weten. Mocht er dan onverhoopt aan boord iets gebeuren, dan weet ik hoe ik moet handelen en welke informatie ik aan de hulpdiensten moet doorgeven.

Als u slecht ter been bent of een ernstige aandoening heeft, waarvoor u in nood zo snel mogelijk professionele hulp zou moeten krijgen, raad ik u niet aan om mee te varen.

 

 

Zwemmen

 Achterop de boot zit een zwemtrapje, maar direct vanaf de boot duiken is natuurlijk het leukst! Voor degenen die liever wat rustiger aan doen is er opblaas spul om op te dobberen.

Om te voorkomen dat u door te hoge verwachtingen teleurgesteld wordt, volgt hier een overzicht van de gemiddelde watertemperatuur per vaargebied per maand:

- Mei                               IJsselmeer/Markermeer: 11°          Waddenzee: 13°         Noordzee: 11°

- Juni                              IJsselmeer/Markermeer: 15°          Waddenzee: 14°         Noordzee: 13°                           

- Juli                               IJsselmeer/Markermeer: 19°          Waddenzee: 19°         Noordzee: 16°                            

- Augustus                     IJsselmeer/Markermeer: 20°          Waddenzee: 19°         Noordzee: 17°                        

- September                   IJsselmeer/Markermeer: 18°          Waddenzee: 16°         Noordzee: 16°

 

 

Zeeziekte

De precieze oorzaak van bewegingsziekte is nog altijd niet helemaal duidelijk, maar het heeft iets te maken met bewegingen waar het lichaam niet aan gewend is en conflicterende signalen vanuit het evenwichtsorgaan en de ogen (neurale mismatch theorie). Niet iedereen is er gevoelig voor en niet iedereen heeft er last van bij dezelfde omstandigheden. De een kan naar worden van de korte golfjes op het IJsselmeer terwijl de ander juist enkel last heeft op zee.

Van de volgende dingen is een sterk vermoeden dat ze de gevoeligheid voor zeeziekte verhogen:

Alcohol, koffie, scherp/sterk gekruid eten, uitgebreide maaltijd, lege maag, slaaptekort, stress, lezen tijdens het varen.

 

Frisse lucht, naar de horizon kijken, met een taak bezig zijn, een lichte maaltijd en voldoende drinken helpen juist zeeziekte te voorkomen en te verminderen.

 

Er zijn een aantal medicijnen te verkrijgen tegen zeeziekte (reisziekte).

Pillen bevatten meestal 1 of meer van de volgende werkzame stoffen: cinnarizine, cyclozine of meclozine. Ze remmen het braakcentrum en werken voor een aantal uur, voor vertrek innemen met voldoende water geeft het beste resultaat. Er kunnen bijwerkingen zoals slaperigheid optreden. Hoe sterk deze zijn verschilt per persoon voor de verschillende pillen, vooraf uitproberen hoe u op verschillende merken reageert, kan handig zijn. Er is primatour aan boord.

Scopolamine pleisters kunnen handig zijn wanneer pillen niet werken of wanneer u al zeeziek bent en de pillen niet binnen kunt houden. Ze worden achter het oor geplakt en kunnen 3 dagen blijven zitten, best 6 uur voor vertrek aanbrengen. Hallucinaties en een droge mond zijn mogelijke bijwerkingen naast slaperigheid. Ze zijn enkel op recept verkrijgbaar, dus u moet ze zelf meebrengen als u ze wilt gebruiken.

Sommige mensen zweren bij reistabletten die alleen in België op recept verkrijgbaar zijn.

Verder zijn er nog alternatieven zoals gember, polsbandjes met acupressuur drukpunten en brillen met horizonlijn. Uitproberen is de beste manier om te weten te komen wat bij u het best werkt.

Algemeen geldt dat voorkomen beter is dan genezen.

 

 

Planning

Hoewel ik mijn uiterste best zal doen op het afgesproken tijdstip op de afgesproken plek te zijn, kan ik dit vanwege mijn afhankelijkheid van het weer nooit voor 100% garanderen. Het kan dus zijn dat u naar of van een andere plaats moet reizen dan het plan was. Extra reiskosten die hierdoor ontstaan, worden niet vergoed.